Veilig, wendbaar en comfortabel

5 wielen van Quingo scootmobielen
oefeninegn tegen stijve spieren op een scootmobiel

Misschien herkent u het wel: uw lichaam voelt stijf en stram aan na en flinke rit met uw scootmobiel? Mogelijk doordat u lange tijd in eenzelfde houding heeft gezeten. Daarom meer over hoe u fit blijft op uw scootmobiel. Een paar eenvoudige oefeningen tegen stijve spieren en stramme gewrichten.

Oorzaak stijve spieren en stramme ledematen

Het fijne is dat u met een scootmobiel mobiel blijft en uw bewegingsvrijheid behoudt. U kunt immers dankzij het hulpmiddel familie en vrienden bezoeken, naar het winkelcentrum, de markt, een uitstapje maken, enzovoort. Tegelijkertijd bestaat de kans dat uw totale lichamelijke activiteit afneemt door het gebruik van de scootmobiel. Dat kan ertoe leiden dat u last heeft van stijve spieren en/of stramme ledematen. Onder andere het ouder worden kan daar debet aan zijn. Want, met het klimmen der jaren droogt het kraakbeen uit en maakt het lichaam minder gewrichtsvloeistof aan. Vervolgens neemt vaak ook de spiermassa af door verminderde activiteit.  Echter, regelmatig in beweging zijn stimuleert de bloedsomloop, bevordert soepel bewegen en draagt eveneens bij aan het behouden van de spierkracht waardoor de stijf- en stramheid in uw lichaam kan verminderen. Hieronder vindt u een aantal oefeningen tegen stijve spieren en stramme gewrichten.

Oefeningen tegen stijve spieren scootmobielgebruikers

Bent u slecht ter been en dus minder mobiel? Dan zijn er manieren om thuis uw fitheid met minimale inspanningen wat te verbeteren. Eenvoudige oefeningen tegen stijve spieren die u zittend op een stoel kunt doen.

Oefening 1: Draaien met uw voeten

U gaat zitten op een stoel. Til een voet enkele centimeters van de grond. Draai kleine rondjes met uw voet met de klok mee. Doe dat vervolgens nogmaals, maar dan tegen de klok in. Herhaal de oefening vervolgens met uw andere voet. De oefening vermindert de stijfheid in uw enkels.

Oefening 2: Wiebelen op uw voeten

Misschien deed u dat vroeger wel: heen en weer wiebelen op uw voeten. Door eerst op uw beide tenen te gaan staan en daarna op uw hielen. Dit kunt u ook doen als u in een stoel zit. Ga gemakkelijk zitten en zet uw voeten vlak neer. Trek uw tenen naar u toe en laat uw hakken op de grond rusten. Zet uw voeten weer vlak op de grond en probeer nu uw hakken op te tillen terwijl uw tenen op de grond blijven. Lukt dat? Herhaal het dan enkele keren. Hakken, tenen, hakken, tenen…

Oefening 3: Knuffel uzelf

Een fijne manier om uw nek en schouderspieren te helpen ontspannen is uzelf als het ware een knuffel te geven. Pak uw linkerschouder met uw rechterhand vast. Pak daarna uw rechterelleboog met uw linkerhand vast en doe alsof u zichzelf nu flink knuffelt. Blijf enkele seconden in deze houding zitten en doe daarna hetzelfde met uw rechterschouder.

Oefening 4: Draaien met uw schouders

De laatste oefening tegen stijve spieren. Ga rechtop op uw stoel zitten en ontspan uw schouders. Maak vervolgens met beide schouders een aantal kleine draaiende bewegingen naar voren. Herhaal dat nogmaals, maar draai uw schouders nu in kleine cirkelende bewegingen naar achteren. Zo worden uw nek en schouder spieren soepeler. Wat ook helpt, is uw schouders een paar keer ophalen alsof u zegt: ‘Ik weet het niet’.

Extra tip! Overleg huisarts

Wilt u uw fitheid bevorderen met oefeningen? Zodat u minder last heeft van stijve spieren en ledematen? Wij adviseren u  om altijd eerst met uw huisarts te overleggen welke lichamelijke beweegactiviteiten het beste bij u passen. Of misschien heeft u ergotherapie? Een ergotherapeut kan u ook helpen met het doen van passende oefeningen om uw algehele fitheid te verbeteren. Want, zij vinden het belangrijk dat u actief blijft in wat u nog wel kunt en kunnen u helpen mobiel te blijven. Dus ook als u een scootmobiel overweegt.

Ergonomie Quingo scootmobiel

Overigens, wilt u een scootmobiel aanschaffen? De 5-wiel Quingo scootmobiel biedt iedereen – ongeacht de lengte – een ergonomisch verantwoord zitcomfort. Omdat de stoel- en voetensteunen van de Quingo helemaal op maat zijn af te stellen. Dit betekent dat zowel de rug, heupen als benen optimaal worden ondersteund. Hierdoor rijdt u altijd in de meest ideale positie. Bent u benieuwd of een 5-wiel Quingo scootmobiel geschikt voor u is? Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie via: 0800 – 2020.

Heeft u weleens last van een stijve nek, armen en ledematen als u scootmobiel rijdt? Hoe gaat u daarmee om? Geef uw reactie via Facebook. 

× Whatsapp bericht sturen