Veilig, wendbaar en comfortabel

5 wielen van Quingo scootmobielen

tips-hitte-senioren-scootmobiel-thuis-overdag-nacht

Hoe u het hoofd en lichaam overdag en ’s nachts koel houdt tijdens de hitte.

De temperaturen stijgen flink. Over de risico’s van hitte voor 65-plussers. Maatregelen voor als u met uw scootmobiel op pad gaat en praktische antihitte-tips voor overdag en ’s nachts.

Risico’s hitte ouderen

De temperatuur kan de komende dagen oplopen tot boven de 30 graden. Ook in de nacht kan het zelfs zo’n 20 graden blijven. Deze hoge temperaturen en hitte brengen onder andere voor ouderen een risico met zich mee. Vooral wanneer u ouder bent dan 65 jaar. Door de warmte kunt u last krijgen van vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid en hoofdpijn. Ook bestaat de kans op oververhitting en uitdroging. Zeker wanneer het langdurig warm blijft. Hierdoor werken de spieren minder efficiënt. Dat kan er vervolgens voor zorgen dat u te maken krijgt met onder meer misselijkheid, spierkrampen, flauwvallen, bewusteloosheid en uitputting.

Hitte en schootmobiel rijden

Wilt u eropuit trekken met uw scootmobiel tijdens de hitte? Doe dat dan in de vroege ochtend of eind van de middag. Zeker niet op het heetst van de dag. En gaat u op pad? Doe dat liever samen. Zo kunt u elkaar helpen mocht u last krijgen van de warmte. Zorg er vervolgens voor dat u genoeg water meeneemt. Kies voor luchtige kleding die ademt. Dus geen synthetische materiaal. Bescherm u tegen de zon met een zonnebrandmiddel dat een hoge beschermingsfactor heeft. Verder is het goed uw hoofd te beschermen met een hoed of pet. Overigens er zijn speciale koelvesten verkrijgbaar om ervoor te zorgen dat u minder hinder heeft van de warmte.

Algemene tips tegen de hitte: overdag en s’ nachts

– Voldoende vocht binnenkrijgen is met hitte belangrijk. De beste dorstlesser is water. Niet te koud, want dan krijgt u het warmer! Drink liever geen zoete dranken, dan krijgt u meer dorst en laat alcohol ook staan. Dat onttrekt vocht aan het lichaam en zorgt er eveneens voor dat u het warmer krijgt.

– Houd het lichaam en hoofd koel door een nat washandje in uw nek te leggen. Ook helpt het om geregeld even uw gezicht nat te maken. Of spoel uw armen en hanen geregeld even af met koel water. Dat verfrist.

– Pak een teiltje of iets dergelijks en vul die met koud water. Doe uw voeten daarin. Het werkt verkoelend.

– Houd uzelf koel en blijf zo veel mogelijk in de schaduw. Niet te veel bewegen, zeker niet tussen 12.00 en 16.00 uur. Doe boodschappen in de vroege ochtend of juist heel laat. Of misschien kan een familielid of buurman/-vrouw u daar een handje bij helpen.

– Sluit u overdag niet in huis op. Ga liever buiten in de schaduw van een boom zitten, dat is lekker koel. Kies er ook niet voor om onder een parasol te gaan zitten, want daar blijft de hitte namelijk onder hangen.

– Houd uw woning koel. Zet ramen en deuren niet wagenwijd open, maar op een kiertje voor de nodige ventilatie. Draai de zonwering en/of rolluiken omlaag. Zo komt de warmte niet binnen en blijft het dus koeler in huis.

– Zet ’s avonds, nachts en tegen de ochtend ramen en binnendeuren wijd open. Bang voor tocht?

– Gebruik een ventilator. Wist u trouwens dat u die zonder problemen omtovert in een airco? Plaats één of meerde waterflessen in het vriesvak van uw ijskast en laat het water bevriezen. Zet vervolgens die flessen met ijs (in een bak) voor de ventilator. Door het ijs zal de lucht koud aanvoelen, net zoals bij een airconditioning.

– Kunt u beneden slapen? Doe dat dan. Daar is het koeler dan in een slaapkamer op de bovenverdieping. Immers, hitte stijgt naar boven.

– Eet geen zware maaltijden, dat kost nogal wat energie om te verbranden. Kies liever voor licht verteerbaar eten. Bijvoorbeeld een stukje vis of kip met een salade.

– Doe uw kussen en lakens in een speciale zak in de vriezer. Die helpen u ’s avonds makkelijker inslapen.

– Leg een kruik in de vriezer en neem die ’s avonds mee naar bed. Zo slaapt u lekker koel in. Of gebruik een speciale coldpack en leg die onder uw kussen. Krijgt u het warm? Draai het kussen om en die voelt koel aan.

– Houd een nat washandjes of handdoek binnen handbereik gedurende de nacht. Dat kan u ’s nachts wat verkoeling bieden wanneer u wakker wordt. Trouwens ook overdag.

Meer info over hitte

Voor tips, advies of vragen over uw gezondheid kunt u terecht bij uw regionale GGD (overzicht locaties GGD). Het Rode Kruis deelt ook adviezen via de website en sociale media zolang de hitte aanhoudt. Verder is het Nationaal Hitteplan (RIVM) in enkele provincies van kracht. In dit plan staan extra maatregelen die genomen kunnen worden om de gezondheidsrisico’s bij kwetsbare groepen te beperken.

Uw tips tegen de hitte

Heeft u nog handige tips om met de hitte om te gaan? Deel die dan hieronder of via onze Facebookpagina. U helpt daar anderen mee.

× Whatsapp bericht sturen