Nederland telt diverse soorten rotondes. De ene keer moet u als scootmobielbestuurder voorrang krijgen en de andere keer verlenen. De richtlijnen voor rotondes rijden met uw scootmobiel.
Sterke groei aantal rotondes
Of u nu scootmobiel rijdt of niet: het is u vast ook opgevallen dat er in Nederland de laatste decennia veel rotondes zijn bijgekomen. Volgens het Nationaal Wegenbestand telde Nederland in 2010 ongeveer 3.900 volwaardige rotondes en zijn dat er nu ruim 8.000.
Een belangrijke reden voor de aanleg van rotondes is dat ze veiliger zijn dan kruisingen met verkeerslichten. Want, in vergelijking daarmee leiden ze tot 50% minder ongelukken en 75% minder letsel en verkeersdoden. Andere argumenten voor rotondes zijn: ze bevorderen de verkeersdoorstroming en vergen minder onderhoud omdat er geen verkeerslichten zijn.
Rotondes rijden met uw scootmobiel en de (voorrangs)regels
Doordat er steeds meer rotondes komen, vragen velen zich af wat de voorrangsregels zijn. Want, die regels zijn niet overal hetzelfde. Hieronder een overzicht met de richtlijnen als u een rotonde rijdt met uw scootmobiel. Binnen en buiten de bebouwde kom, maar ook wat te doen wanneer u op de rijbaan of op het fietspad rijdt.
Rotonde met fietspad binnen de bebouwde kom
Heeft de rotonde een apart fietspad? Kies als bestuurder van de scootmobiel dan bij voorkeur voor het fietspad. Of u op het fietspad bij een rotonde binnen de bebouwde kom voorrang heeft, kunt u zien aan de voorrangsborden en verkeerstekens op de weg, zoals haaientanden. Bedenk daarbij: verkeerstekens gaan boven verkeersregels.
Rotonde zonder fietspad binnen de bebouwde kom
Er zijn plaatsen waar de rotondes binnen de bebouwde kom geen apart fietspad hebben. Als scootmobilist rijdt u dan op de rijbaan en volgt u de verkeersregels voor fietsers. Dus, zolang u op de rotonde rijdt heeft u als scootmobilist voorrang op het verkeer dat afslaat. Immers, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Overigens, houd er wel rekening mee dat lang niet iedereen u in zo’n situatie op een rotonde voor laat gaan!
Ergo: sommige wegbeheerders in Nederland wijken af van de landelijke richtlijnen inzake het voorrang verlenen op een rotonde binnen de bebouwde kom. Het is daarom raadzaam bij rotondes heel goed op te letten op de haaientanden op de weg en de voorrangsborden.
Rotondes buiten de bebouwde kom
Rotondes buiten de bebouwde kom hebben vrijwel altijd een apart fietspad. Voor uw eigen veiligheid is het dan doorgaans beter om met uw scootmobiel op het fietspad te rijden. Op het fietspad rijdt u als de scootmobilist dan ‘buiten de voorrang’. Dit betekent dat bestuurders die de rotonde oprijden én bestuurders die de rotonde verlaten, voorrang hebben. Ofwel: die gaan voor. Let eveneens goed op de voorrangsborden en haaientanden, want die laten duidelijk zien wie voorrang heeft.
Nadert u een rotonde met uw scootmobiel?
Wanneer u een rotonde nadert met uw scootmobiel, kies dan altijd voor de meest veilige optie. Rijd langzaam en bestudeer de verkeersborden en wegmarkeringen. Rijden er auto’s, brommers en dergelijke? Zoek dan oogcontact met die andere weggebruikers en laat merken dat u ze gezien heeft. Weet u niet zeker wie er voorrang heeft? Geef dan de andere weggebruiker liever voorrang.
Wilt u uw verkeerskennis graag opfrissen? Zelfverzekerder deelnemen aan het verkeer met uw scootmobiel? Geef u dan op voor een scootmobielcursus. Die worden her en der in het land georganiseerd.
Vindt u rotondes rijden met uw scootmobiel ook best lastig? Uw ervaringen lezen wij graag. Heeft u een vraag over bepaalde verkeersregels en/of het gebruik van uw scootmobiel? Stel uw vraag dan gerust via onze Facebookpagina.