Veilig, wendbaar en comfortabel

5 wielen van Quingo scootmobielen
info en tips over slapen en scootmobiel rijden

Weinig slapen is ongezond. Het vermindert uw rijvaardigheid. Over het belang van een goede nachtrust. Ook als u scootmobiel rijdt en enkele slaaptips.

Waarom is goed slapen zo belangrijk?

Een goede nachtrust is belangrijk voor uw gezondheid. Want, slaapt u? Dan herstelt zowel uw lichaam als geest zich. Eigenlijk is slapen dus een soort onderhoudsbeurt.

Gevolgen slecht slapen en scootmobiel rijden

Heeft u moeite met slapen? 77% van de 50-plussers kampt hier overigens mee. Dan is de kans groot dat u overdag vermoeid bent. Daardoor kunt u moeite hebben met nadenken en/of uw gedachten ergens bijhouden. Kortom: het zorgt ervoor dat u zich minder goed kunt concentreren. Vervolgens maakt moe zijn u minder alert wat uw reactievermogen kan beinvloeden tijdens het rijden. Daarnaast is de kans groter dat door vermoeidheid uw coördinatie afneemt en u mogelijk problemen krijgt met het tijdig verwerken van (verkeers)informatie. Uiteindelijk kan dat alles uw rijvaardigheid beïnvloeden als u met uw scootmobiel eropuit trekt.

Trouwens ook voor jongere verkeersdeelnemers geldt dat vermoeidheid dan wel slaapgebrek een negatieve invloed op hun rijvermogen heeft. Volgens voorzichtige schattingen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersongevallen speelt in 10 tot 15% van de verkeersongelukken vermoeidheid een rol.

7 tips voor een betere nachtrust!

Heeft u moeite met slapen? Bijgaand tips die u nachtrust kunnen bevorderen en bijdragen aan een veilige deelname aan het verkeer als u met uw scootmobiel op pad gaat.

Tip 1: Kijk geen tv in bed. Het blauwe licht verstoort uw biologische klok omdat u minder melatonine aanmaakt. Dit is het stofje dat ervoor zorgt dat u slaperig wordt. Trouwens ook het licht van de smartphone, tablet en laptop hebben eenzelfde effect.

Tip 2: Zet geen wekker naast uw bed of draai die om. Want, kijkt u daar telkens op? Dan wordt u onrustig en de kans dat u snel in slaap valt neemt af.

Tip 3: Ga elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed en sta ’s ochtends ook op dezelfde tijd op. Een vast slaap- en waakritme draagt bij aan een betere nachtrust.

Tip 4: Kunt u de slaap niet vatten? Volgens onderzoekers helpt het eten van een banaan een half uurtje voor u gaat slapen. Omdat banaan de aanmaak van het slaaphormoon melatonine stimuleert.

Tip 5: Ontwikkel een vaste routine voor als u gaat slapen. Dim het licht. Doe de tv en andere schermpjes uit. Ontspan door een boek te lezen of naar fijne, rustige muziek te luisteren.

Tip 6: Drink liever twee uur voor u gaat slapen geen koffie of alcohol meer. Dat houdt u wakker en/of zorgt dat u onrustiger plus minder diep slaapt.

Tip 7: Zorg er verder voor dat uw slaapkamer lekker koel is. 18 graden Celsius is de ideale slaapkamertemperatuur, aldus wetenschappers. Ventileer daarom voldoende, want frisse lucht bevordert eveneens een gezonde nachtrust.

Heeft u moeite met goed slapen? En merkt u daar iets van tijdens uw dagelijkse bezigheden? Thuis en/of als u scootmobiel rijdt?

× Whatsapp bericht sturen