Veilig, wendbaar en comfortabel

5 wielen van Quingo scootmobielen

valpreventie-senioren-rollator-bewegen-hulpmiddel

Minder mobiel? Met een rollator kunt u in beweging blijven wat uw valrisico verkleint. Bovendien kunt u die meenemen op uw scootmobiel.

Ongeveer één op de drie nog thuiswonende ouderen valt minstens éénmaal per jaar. Dit kan nare gevolgen hebben. Ziekenhuisopname of (permanent) verminderde mobiliteit. Hoe u de kans op vallen verkleint.

Cijfers valongevallen ouderen

Door de vergrijzing groeit het aantal ernstige valongevallen. Zo belandden 88.000 ouderen in 2014 na een val op de spoedeisende hulp. 40.000 ouderen werden opgenomen in het ziekenhuis en een kleine 3.000 ouderen overleden na een val. Vallen op hoge leeftijd heeft nogal eens verstrekkende gevolgen: ziekenhuisopname of (permanent) verminderde mobiliteit. Gevolg? Ouderen worden afhankelijk(er) van zorg, angstiger, hun sociale leefwereld verkleint, ze moeten aanpassingen realiseren in hun woning en/of zelfs (tijdelijke) opgenomen worden in een verpleeghuis of revalidatiecentrum.

10 tips om vallen te voorkomen

Veilig huis

Zorg dat uw huis veilig is. Dat gangpaden vrij toegankelijk zijn en dat er geen spullen rondslingeren waarover u kunt vallen. Verwijder kleine vloerkleedjes waar u achter kunt blijven haken of over uit kunt glijden.

Oogarts

Laat u ogen jaarlijks controleren. Mensen die minder goed zien lopen een groter risico om te vallen. U merkt dan minder snel of er iets in de weg staat. Als uw zicht goed is wordt u bijvoorbeeld niet verrast wordt door een afstapje dat u verkeerd heeft ingeschat.

Medicijnen

Er zijn bepaalde medicijnen die u slaperig of duizelig kunnen maken en zo vallen in de hand werken. Slaap- en kalmeermiddelen verhogen het risico op vallen aanzienlijk. Overleg met uw huisarts of er andere mogelijkheden zijn om uw slaapproblemen te bestrijden. Middelen voor hart- en vaatziekten en sommige pijnmedicatie kunnen het valrisico ook verhogen.

Lichaamsbeweging

Door regelmatig te bewegen, slapen senioren beter wat de kans op een valpartij vermindert. Lichamelijk actief blijven, onderhoudt uw reflexen, spierkracht en coördinatie. Stilzitten en/of inactiviteit daarentegen vergroten het valrisico. Volgens algemene richtlijnen is 3 keer per week minimaal een half uur aan lichaamsbeweging doen gezond. Daarbij geldt: elke vorm van beweging is goed. Gewoon alledaagse activiteiten zijn prima. Ook kunt u uw huisarts vragen om een aangepast beweegprogramma of deelnemen aan speciale ouderen beweegprogramma’s. Als u niet meer goed ter been bent of zich onzeker voelt bij het lopen, zijn er hulpmiddelen als een looprek, rollator of een wandelstok. Die kunt u ook makkelijk meenemen op uw scootmobiel.

Schoenen

Draag schoenen met een goede pasvorm die goed om uw voeten sluiten en met een rubberen zool met reliëf. Zo heeft u meer grip op de grond waardoor u steviger staat en voorkomt dat u uitglijdt of struikelt. Draag binnenshuis stevige pantoffels voor een goede grip op de vloer.

Eet gezond

Ook gezond en gevarieerd eten is belangrijk. Het zorgt voor sterkere spieren en minder broze botten. Hierdoor kan een valpartij worden voorkomen of het zorgt dat u sneller geneest wanneer u valt.

Vitamine D

Houd uw vitamine D inname op peil. Immers, het levert een bijdrage aan een betere botkwaliteit en kan door een gunstig effect op de spierkracht en balans, mogelijk een val voorkomen. Ouderen hebben meer vitamine D nodig dan uw lichaam uit zonlicht en voeding kan halen. Daarom wordt aangeraden extra vitamine D te nemen via een supplement.

Spieren aanspannen

Duizeligheid en draaierig zijn bij het opstaan speelt ouderen nogal eens parten. Bijvoorbeeld als u snel opstaat uit bed of uit een stoel of bij het bukken. Oorzaak? Uw bloeddruk past zich niet snel genoeg aan aan de houdingsverandering. Hierdoor krijgen de hersenen even wat minder zuurstof. Dit duurt meestal maar even. Om duizeligheid te voorkomen, is het advies langzaam omhoog komen als u in bed ligt. Span al uw spieren aan, met name de beenspieren. Wacht tot alle duizelingen zijn verdwenen en sta dan langzaam op.

Hulp familie

Vraag hulp van familie en vrienden om bijvoorbeeld uw huis veiliger te maken, maar ook om samen met u iets actiefs te doen enzovoort.

Check uw valrisico

Er zijn diverse factoren waardoor de kans op vallen groter wordt. Met het beantwoorden van een paar eenvoudige vragen kunt u achterhalen of u een extra risico loopt op vallen. Loopt u extra risico om te vallen? Neem dan contact op met je huisarts die kan achterhalen welke factoren precies een rol spelen bij jouw valrisico en gerichte valpreventie-adviezen geven.

Wenst u meer informatie en/of tips over valpreventie? Kijk dan op: www.veiligheid.nl/valpreventie.

× Whatsapp bericht sturen