Veilig, wendbaar en comfortabel

5 wielen van Quingo scootmobielen

Ook als u minder mobiel bent en scootmobiel rijdt, is bewegen goed. Voor meer energie, uw botten, hart, humeur enzovoort. 11 redenen waarom in beweging blijven als 65+ scootmobielbestuurder gezond is.

65+ en weinig bewegen? Gevolgen snel merkbaar

Bent u een senior? Ouder dan 60 of 65 jaar? En afhankelijk van een scootmobiel voor uw bewegingsvrijheid? De kans is dan groot dat u structureel minder beweging krijgt. Dat kan allerlei gevolgen hebben. Bijvoorbeeld u staat op een gegeven moment minder makkelijk op uit een stoel, huishoudelijke karweitjes gaan moeilijker en traplopen wordt een grotere opgave. Daarbij kunt u door veel scootmobiel rijden last hebben van stijve en stramme spieren.

Het goede nieuws is dat (weer) een beetje lichamelijk actief zijn en in beweging blijven als 65+ al positief werkt. Ook voor wie scootmobiel rijdt. Niet alleen maakt het u lichamelijk fitter en helpt u langer zelfstandig te wonen, maar pept u ook geestelijk op.

11 redenen waarom in beweging blijven voor 65+ scootmobilisten gezond is!

1. Geeft een goed gevoel

Regelmatig lichamelijk in beweging zijn geeft een goed gevoel. De reden? Uw hersenen maken dan endorfines aan. Dit zijn hormoonstofjes die zorgen dat u zich fijner voelt, beter ontspant en meer tevreden bent.

2. Gaat ziektes tegen

Bewegen is een prima remedie om uw gezondheid te bevorderen. Het is goed voor uw hart en bloedvaten en het verkleint de kans op diverse chronische aandoeningen.

3. Komt onder de mensen

Beweegt u in groepsverband? Samen met andere 65+ers? Uit diverse onderzoeken blijkt dat goede contacten met anderen bijdraagt aan uw lichamelijke en geestelijke gezondheid en zo eenzaamheid vermindert. En natuurlijk is samen bewegen leuker en meestal makkelijker vol te houden.

4. Goed voor uw brein

Wist u dat (weer) bewegen ook goed is voor uw hersenen? Het bevordert uw geheugen en stimuleert de concentratie. Daarbij blijkt uit diverse studies dat lichaamsbeweging dementie vermindert en het proces van Alzheimer vertraagt.

5. Bestrijdt botontkalking

Lukt het u 5 dagen per week 30 minuten te bewegen? De algemene beweegnorm voor ouderen. Dan helpt dat eveneens osteoporose tegen te gaan. Want, door uw botten geregeld te belasten blijven ze sterker.

6. Verkleint valongelukken

Elke dag bewegen is goed voor het op peil houden van uw spierkracht. Ook als u scootmobiel rijdt. Daarnaast draagt voldoende lichaamsbeweging bij aan een beter coördinatievermogen en dat kan vervolgens de kans op valongevallen verminderen.

7. Stimuleert de stoelgang

Overigens? Geregeld bewegen, bevordert ook uw spijsvertering en draagt zo bij aan een goede stoelgang.

8. Helpt u op gewicht te blijven

Verder helpt meer en/of weer bewegen ook ouderen om een gezond gewicht te behouden. Immers, in beweging zijn stimuleert de stofwisseling en heeft een positieve invloed op het gewicht. Daarbij helpt bewegen om spiermassa te behouden.

9. Beter slapen

Nogal wat ouderen slapen slecht en dat kan uw rijgedrag negatief beïnvloeden als u scootmobiel rijdt. Door elke dag wat aan lichamelijke activiteit te doen, valt u sneller in slaap. Maar dat niet alleen: u slaapt ook beter. Bijkomend voordeel? Overdag voelt u zich na een nacht lekker slapen ook een stuk fijner.

10. Geeft energie

Misschoen voelt u zich nu en dan futloos? Door dagelijks te bewegen – zeker in de buitenlucht – stimuleert u de werking van uw hart en longen en krijgt u meer zuurstof binnen. Het effect? U krijgt meer energie.

11. Gaat verveling tegen

Elke dag aan beweging doen is ook een prima manier om verveling te bestrijden. Daarbij kan het bijdragen aan een vast dagritme.

Hoe u voldoende beweging krijgt als scootmobilist

Wilt u als 65+ bestuurder van een scootmobiel starten met bewegen? Of meer lichamelijk actief worden? Dan is het sowieso belangrijk dat u een activiteit kiest die bij u past en het onder deskundige begeleiding doet. Want, de kans op blessures neemt toe. Informeer daarom bij uw huisarts en/of een (ergo)therapeut naar welke beweegmogelijkheden bij u passen.

In een eerder artikel verzamelden wij 10 beweegtips voor 65+ers die scootmobiel rijden.

Krijgt u voldoende lichaamsbeweging als bestuurder van een scootmobiel? En hoe pakt u dat aan? Wij zijn benieuwd naar uw tips en/of ervaringen. Wilt u reageren? Doe dat via onze Facebookpagina.

Fotocredits: Designed door Freepik

× Whatsapp bericht sturen