Veilig, wendbaar en comfortabel

5 wielen van Quingo scootmobielen

ouderen zon vitamine D gezond moniliteit

Ouderen hebben extra vitamine D nodig. Ook als zij dagelijks buiten komen.

Ouderen krijgen te weinig vitamine D binnen. En dat terwijl het zo gezond is! Het belang van extra vitamine D en hoeveel u als senior dagelijks nodig heeft.

Cijfers ouderen en vitamine D-inname

Vitamine D draagt bij aan gezonde botten en spieren en bevordert zo uw mobiliteit. Echter, uit onderzoek blijkt dat zo’n 40% van de vrouwen boven de 50 jaar te weinig vitamine D binnenkrijgt. Vervolgens heeft 50% van de mannen én vrouwen vanaf 65 jaar, die zelfstandig wonen, een vitamine D-gebrek. Dit komt onder andere doordat het lichaam op oudere leeftijd er minder van aanmaakt én anderzijds krijgt u via voeding minder vitamine D binnen.

Het belang van extra vitamine D voor ouderen

In het algemeen zorgt vitamine D voor de opname van onder andere kalk (calcium) uit voeding. En zo helpt het uw botten in goede conditie te houden. Dat is gunstig, want dat verkleint de kans op botbreuken. Daarnaast draagt de vitamine bij aan sterkere spieren wat spierkrampen en –zwakte tegengaat en dus het evenwicht bevordert. Het gevolg? Het risico dat u valt neemt af. Nog een pluspunt van vitamine D is dat het een positief effect heeft op het immuunsysteem.

Advies: meer vitamine D voor ouderen

Vanwege nieuwe inzichten en onderzoeken is de aanbevolen hoeveelheid vitamine D verhoogd. Zo adviseert de Gezondheidsraad vrouwen van 50 jaar en ouder elke dag 10 microgram (400 IE) vitamine D in te nemen. Ook als u elke dag buitenkomt. Of het nu winter, herfst, lente of zomer is. Mannen en vrouwen van 70 jaar en ouder raadt de Gezondheidsraad aan het hele jaar door dagelijks 20 microgram (800 IE) vitamine D in te nemen.

Vitamine D: zon en voeding

Normaal maakt het lichaam vitamine D aan onder invloed van zonlicht. En dat gebeurt van maart tot oktober. Dan is de zon sterk genoeg in Nederland. Voorwaarde is wel dat u dagelijks een kwartier tot een half uur buiten doorbrengt tussen 11.00 en 15.00 uur met onbedekte handen en hoofd. En zit u in de zomer en/of lente binnen – achter het glas – van de zon te genieten? Helaas, ook dan is de zonkracht onvoldoende om van invloed te zijn op de vitamine D aanmaak in uw lichaam. Daarnaast komt een klein deel van de benodigde vitamine D uit voeding. Het zit onder andere in vette vis, vlees, eieren en melkproducten. Daarnaast wordt de vitamine toegevoegd aan halvarine, margarine plus bak- en braadproducten.

En… neemt u extra vitamine D in? Wij zijn benieuwd. Geef u reactie via Facebook of Twitter hieronder.

× Whatsapp bericht sturen