Veilig, wendbaar en comfortabel

5 wielen van Quingo scootmobielen
Waarom regelmatig bewegen als scootmobilist en beweegtips

Regelmatig bewegen als scootmobilist is gezond. Ook als u 65+ bent. Want, lichamelijke actief zijn en bewegen, doet uw mobiliteit goed. Waarom bewegen op hoge leeftijd gezond is en tips hoe u dat aanpakt!

Het belang van regelmatig bewegen als scootmobilist en 65+er

Beweegt u dagelijks genoeg? Dus zonder uw scootmobiel te gebruiken? Aan 65+ers wordt geadviseerd minimaal 150 minuten per week matig intensief te bewegen, verspreid over verschillende dagen. Bijvoorbeeld door te gaan dansen, zwemmen, wandelen of fietsen. Ook raden dezelfde beweegrichtlijnen ouderen aan om minstens 2 keer in de week spier- en botversterkende oefeningen te doen in combi met balansoefeningen. Daarnaast is het advies veel stilzitten te voorkomen.

Want, te weinig lichaamsbeweging én langdurig zitten op oudere leeftijd – evenals liggen trouwens – is niet goed voor uw lichamelijke en geestelijke welzijn. Zo blijkt uit het zogenaamde LASA-onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam. LASA (Longitudinal Age Study Amsterdam) is een langlopend onderzoek onder ouderen naar gevolgen van het ouder worden. De ouderen in het onderzoek, gemiddeld 72 jaar oud, zitten en liggen overdag zo’n 10,3 uur. Liggen overdag wordt hier ook meegenomen, omdat dat dezelfde risico’s met zich meebrengt als zitten.

Uit het onderzoek blijkt onder andere dat veelzittende ouderen gedurende een periode van 3 jaar het meeste gewicht verliezen en dan met name spiermassa waardoor de mobiliteit (het vermogen om te lopen, bukken, opstaan en gaan zitten) sneller afneemt. Ook stijgt het risico op hart- en vaataandoeningen plus diabetes. Verder neemt het geestelijke vermogen eerder en sneller af en de kans om voortijdig te overlijden is groter.

Vervolgens kan de rappe afname van mobiliteit ervoor zorgen dat uw zelfredzaamheid en dus ook uw zelfstandigheid afneemt. Bovendien kan dat  vervoglens ook eenzaamheid in de hand werken, omdat u door uw verminderde mobiliteit niet meer naar buiten gaat.

Trouwens? Ook meer bewegen tijdens het zitten kan zorgen voor verlaging van bepaalde gezondheidsrisico’s. Bijvoorbeeld wanneer u afhankelijk bent van een rolstoel of scootmobiel dan kunt u eveneens winst behalen door actiever te zitten!

Tips hoe (binnenshuis) regelmatig bewegen als scootmobilist

Vraag is natuurlijk: hoe zorgt u ervoor dat u structureel minder zit en dus meer in beweging bent als u afhankelijk bent van een scootmobiel voor uw bewegingsvrijheid. Want, ook dan is in beweging blijven goed. Om stijve en stramme spieren door intensief scootmobiel rijden tegen te gaan, maar ook voor uw algehele motoriek en geheugen.

1. Verspreid klusjes over de dag

Regelmatig bewegen als scootmobilist en uw gezondheid bevorderen, kunt u eenvoudig thuis doen. Sta bijvoorbeeld elke dag één keer per uur op en onderneem een alledaagse activiteit. Denk aan een kop koffie en thee zetten, de plantjes water geven, de post en/of krant uit de brievenbus halen, een klein schoonmaakklusje doen, een stuk fruit in de keuken pakken of een boterhammetje aan het aanrecht smeren… Op die manier bent u regelmatig lichamelijk in beweging.

2. Net buiten handbereik leggen

Nog een manier om minder te zitten als scootmobielbestuurder en meer in beweging te zijn, is door voorwerpen die u in huis veelgebruikt net buiten handbereik te leggen of te zetten. Denk aan uw leesbril, afstandsbediening en dergelijke.

3. Tuinieren is ook bewegen

Misschien heeft u een tuin? Hier dagelijks wat tijd aan besteden, is goed voor uw gezondheid en is ook een beweegactiviteit. Volgens onderzoek traint u zowel uw spierkracht als uithoudingsvermogen.

4. Nederland in Beweging

Dagelijks zendt omroep Max Nederland in Beweging uit. Dit programma is bedoeld voor volwassenen (met name 55+ers)  en biedt 15 minuten lang bewegingsoefeningen. Voorwaarde voor deelname is wel dat u goed uw balans kunt bewaren. Overschat uzelf dan ook niet. Vraag eventueel hulp van u mantelzorger of partner als u wilt meedoen aan de oefeningen.

5. Zittende beweegoefeningen voor scootmobielrijder

Ook op Youtube zijn allerlei filmpjes te vinden met oefeningen die u vanuit uw stoel kunt doen. Bekijk bijvoorbeeld eens de volgende link met zittende bewegingsoefeningen. Ook is er De Beweegposter met beweegoefeningen die u makkelijk elke dag thuis kunt doen.  De poster bevat allerlei oefeningen gericht op de verschillende spiergroepen van uw lichaam. Oefeningen voor een goede balans en oefeningen om uw spieren op te rekken. Fijn is verder dat u bijna alle oefeningen vanuit een stoel kunt doen.  De Beweegposter is onderdel van het project ‘Beweeg naar elkaar’ waarmee Vilans en Kenniscentrum Sport en Bewegen kwetsbare ouderen stimuleren om meer te gaan bewegen.

6. Oefening: opstaan en gaan zitten

Om als scootmobilist uw beenspieren te trainen, kunt u proberen elke dag 10 keer opeenvolgend te gaan staan en zitten. Bent u onzeker? Vraag dan hulp van uw partner of mantelzorger.

7. Hometrainer (voor de buis)

Het gebruik van een hometrainer is eveneens goed voor uw conditie en beenspieren. Daarbij kunt u het doen als u bijvoorbeeld tv kijkt. Terwijl u rustig trapt, kijkt u naar uw favoriete programma.

8. Bezoekje aan de buren

Belt u dagelijks met u buurvrouw/-man? Misschien is het een optie om elke dag even te voet (met behulp van een rollator, wandelstok of –rek) ernaartoe te gaan en een praatje (op gepaste afstand) te maken. Het is in elke geval prima voor uw gezondheid, omdat u zo meer beweegt.

9. Scootmobiel laten staan

Wilt u regelmatig bewegen als scootmobilist? Probeer zo nu en dan uw scootmobiel te laten staan. Zeker als de te leggen afstand kort is en u bijvoorbeeld ook nog met een rollator, wandelstok  of andersoortig hulpmiddel een stukje kunt wandelen.

10. Diverse beweegcursussen senioren

Daarnaast kunt u natuurlijk in groepsverband deelnemen aan speciale beweegcursussen voor 65+ers. Er zijn allerlei mogelijkheden. Van zitdansen, 65+ gymnastiek en Thai Chi voor senioren tot zwemmen. Informeer eens bij uw gemeente, seniorenvereniging of buurthuis in uw woonplaats.

Rijdt u scootmobiel? Bent u 65+? Hoe zorgt u dat u dagelijks in beweging blijft? Deel uw tips en ervaringen met anderen hieronder of via Facebook.

× Whatsapp bericht sturen