Veilig, wendbaar en comfortabel

5 wielen van Quingo scootmobielen
onderzoek-swov-scootmobiel-veiligheid-stabiliteit-remsysteem-driewieler-vijfwieler

 

Scootmobiel rijden kan veiliger, aldus onderzoek van de SWOV. Het pleit onder andere voor stabielere scootmobielen, aanpassing van het remsysteem van de elektrische voertuigen en bredere fietspaden.

Onderzoek naar ongevallen scootmobiel

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) publiceerde afgelopen week het onderzoek:  ‘Scootmobielongevallen – Hoe ontstaan ze en hoe zijn ze te voorkomen?‘. Hierin zijn een aantal belangrijke oorzaken van scootmobielongelukken in kaart gebracht en doet de stichting enkele concrete aanbevelingen hoe de scootmobiel veiliger kan worden.

Voor het onderzoek bestudeerde de SWOV de afgelopen jaren 35 ernstige ongevallen met de scootmobiel waarvan 9 met een dodelijke afloop. Uit cijfers blijkt onder andere dat tussen 2010 en 2015 het aantal verkeersdoden onder scootmobielbestuurders is verdubbeld: van 19 naar 41 per jaar. Ook de afgelopen twee jaar vielen er weer tientallen doden. In 2016 kwamen 38 scootmobielrijders om en in 2017 waren dat er 25.

 

Oorzaken ongelukken scootmobiel

De stichting destilleerde enkele veel voorkomende oorzaken van scootmobielongevallen. Uit het onderzoek blijkt dat:

– 5 keer een scootmobielrijder in het water belandde. Dit kwam doordat hij of zij in een reflex in de gashendel op het stuur kneep om te remmen, terwijl die juist moest worden losgelaten om te stoppen.

– 8 scootmobielrijders omvielen omdat hun scootmobiel uit balans raakte vanwege oneffenheden op de weg, zoals een stoeprand.

– 8 andere scootmobilisten uitweken om een botsing te voorkomen en daardoor vervolgens van hun scootmobiel vielen.

– tot slot 4 overstekende en 7 rechtdoor gaande scootmobielrijders op kruisend gemotoriseerd verkeer botsten.

 

Veel ongevallen met 3-wiel scootmobielen

Saillant detail is ook dat 31 scootmobielrijders die betrokken waren bij de bestudeerde ongevallen op een 3-wiel scootmobiel reden. Deze 3-wielers worden het vaakst verstrekt vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Slechts 1 van de 28 via de Wmo verstrekte scootmobielen was een 4-wieler. De zelf aangeschafte scootmobielen waren ook vaker 4-wielers: drie van de vier was een 4-wieler.

Onderzoek uit het verleden, uitgevoerd in opdracht van de Quingo-leverancier door het Britse onderzoeksbureau Frazer-Nash, toont eveneens aan dat 5-wiel scootmobielen veiliger en stabieler zijn dan gemotoriseerde voertuigen op 3 wielen.

 

Concrete aanbevelingen: veiliger scootmobiel rijden

De SWOV meent dat scootmobielongelukken kunnen worden voorkomen en stelt een aantal maatregelen voor. Zo adviseert de stichting onder andere om scootmobielen te voorzien van een rem om het voertuig tot stilstand te brengen. Ook stelt de SWOV dat de stabiliteit van de scootmobielen beter kan. Bijvoorbeeld door het toepassen van bredere wielen of te voorzien van een zogeheten ‘stuurhoekbeveiliging‘.

De Quingo scootmobielen bieden dankzij de 5-wielen en toepassing van de zogenaamde Quintell-technologie een uitstekende stabiliteit en veiligheid. Of u er nu een scherpe bocht mee neemt of een stoep mee op- of afrijdt. U valt niet om een 5-wiel Quingo scootmobiel.

Overigens verdienen niet alleen de scootmobielen verbetering. Ook het verbreden van de fietspaden en bochten kan een veilige verkeersdeelname van scootmobilisten bevorderen. Maar ook: trottoirbanden langs fietspaden verwijderen of markeren en afvlakken. Verder meent de SWOV dat opvallende en zichtbare oversteekplaatsen en afstemming van de snelheid van verkeerslichten op scootmobielen tot minder ongelukken kan leiden.

Tot slot wijst het SWOV erop dat het van belang is scootmobielen op maat te verstrekken en te zorgen voor praktische instructies over het gebruik van de voertuigen. Zij adviseert fabrikanten daarom alle modellen uit te rusten met de benodigde veiligheidsvoorzieningen en raadt gemeenten – die scootmobielen verstrekken in het kader van de Wmo – aan eisen te stellen bij de inkoop.

 

Reactie minister op SWOV-onderzoek

In een reactie op het SWOV-onderzoek zei minister Cora van Nieuwenhuizen van Verkeer afgelopen week dat ze vindt dat “alle gebruikers van scootmobielen erop moeten kunnen vertrouwen dat ze veilig aan het verkeer kunnen deelnemen”. Verder gaat de minister met de fabrikanten van scootmobielen in gesprek en zal zij met gemeenten de uitkomsten van het onderzoek bespreken.

Heeft u vragen over veilig en stabiel scootmobiel rijden? Als leverancier van de Quingo 5-wiel scootmobiel helpen wij u graag veilig op weg. U kunt ons gratis bellen voor informatie op 0800 2020. Ook als uw scootmobiel via de gemeente (Wmo) wordt verstrekt.