Veilig, wendbaar en comfortabel

5 wielen van Quingo scootmobielen
scootmobiel rijdt niet oorzaken en oplossingen
Ondanks alle goede zorgen kan het gebeuren dat uw scootmobiel het plots niet doet of instabiel rijdt. In dit blog de mogelijke oorzaken en eventuele oplossingen als u plots denkt: Help! Mijn scootmobiel rijdt niet.

Scootmobiel rijdt niet, waarom?

Het is uiteraard zeer vervelend als uw scootmobiel het plots niet meer doet. Maar, dat kan uiteraard een keertje gebeuren. De redenen waarom uw elektrische voertuig niet rijdt, kan allerlei redenen hebben. Van een softwarestoring, kapotte accu tot een elektronisch mankement. Hieronder zowel de mogelijke oorzaken als ook enkele eerste hulpadviezen om uw scootmobiel snel weer op pad te krijgen.

Check de display

Knippert er in de stuurboomdisplay een (moer)sleutel en cijfer? Zo ja, die geeft aan of u het probleem zelf kunt oplossen met behulp van uw Quingo handleiding of dat u de serviceafdeling moet bellen. Controleer dit in elk geval. Bijvoorbeeld  Sleutel 2 betekent: lage spanning. De oplossing is de accu’s opladen.

Check de laadstekker

Zit de laadstekker in de scootmobiel? Dan kunt u er niet mee rijden, want de scootmobiel staat uit. Haal de laadstekker weg en maak nogmaals contact.

Scootmobiel rijdt niet: controleer de vrijloop

Staat de scootmobiel mogelijk in z’n vrijloop? Ofwel: is die ontgrendeld? Dan doet de motor van de scootmobiel het niet. U kunt het voertuig dan alleen zonder stroom vooruit duwen bijvoorbeeld. Vergrendel de vrijloop en probeer te starten. Overigens is het advies niet op de scootmobiel te gaan zitten als de vrijloop is ontgrendeld. Kijk eventueel in de handleiding.

In de slaapmodus?

Laat u de scootmobiel aan staan zonder te rijden? Dan schakelt het contact na een aantal minuten automatisch uit (slaapmodus). Door het contact opnieuw uit en aan te zetten rijdt de scootmobiel waarschijnlijk weer.

Lege accu?

De stuurboomdisplay geeft doorgaans aan wanneer de spanning van de accu laag is en/of de accu moet worden opgeladen. Laad de accu op volgens de regels. Is de accu erg snel weer leeg? Check dan de display of het rode lampje na een nacht laden blijft branden. Het kan een aanwijzing zijn dat de accu versleten of kapot is en dat is de reden dat uw scootmobiel niet rijdt.

Minder snel en ver rijden?

Gaat uw scootmobiel minder snel dan voorheen? En kunt u er ook minder verre afstanden mee rijden? De kans is aanwezig dat de accu versleten is. Check eveneens de bandenspanning, want dat kan ook een lage actieradius veroorzaken.

Rijdt uw scootmobiel instabiel?

Trilt of schokt het voertuig erg tijdens het rijden? Of valt het plots uit? Dat kan op elektronische problemen duiden. Neem contact op met de serviceafdeling.

Wiebelt het stuur of zit die los als u rijdt?

Controleer uw banden. Zijn die op spanning of beschadigd? Of: heeft u misschien een stoeprand of ander obstakel geraakt? Kijk even naar het stuur. Staat die recht als u rechtdoor rijdt? De besturing kan beschadigd zijn of uw stoel kan loszitten. Het beste is om even contact op te nemen met de serviceafdeling.

Onderhoud scootmobiel met servicecontract

Uw scootmobiel heeft niet veel onderhoud nodig en een hoop handelingen kunt u zelf uitvoeren. Wilt u voorkomen dat uw scootmobiel niet rijdt? Dan kunt u bij Quingo een service- en onderhoudscontract afsluiten, zodat u altijd over uw elektrische voertuig kunt beschikken. Onderdeel van zo’n contract zijn onder andere een jaarlijkse onderhoudsbeurt. Wij adviseren deze elk jaar te laten doen! Wanneer u een intensieve rijder bent, raden wij 2 onderhoudsbeurten per jaar aan.

Verder biedt zo’n service- en onderhoudscontract u een vervangende scootmobiel als dat nodig is, vervangende onderdelen indien noodzakelijk en u betaalt geen voorrijkosten bij reparatie of onderhoud. Heeft u onverhoopt toch een keertje pech met uw scootmobiel? Dan belt u ons klantcontactcentrum en de medewerkers daar bekijken of het probleem op afstand verholpen kan worden. Is dat niet het geval? Dan zorgen wij uiteraard dat er monteur bij u langskomt om het euvel aan uw scootmobiel te repareren.

Wilt u wel gebruikmaken van onze reparatieservice, maar geen onderhoudscontract? Uiteraard is dat ook mogelijk. Echter, u betaalt dan wel arbeidsloon (per uur) voor de monteur én ook brengen wij voorrijkosten in rekening. Ergo: dat geldt niet voor reparaties aan een scootmobiel die nog binnen de garantie vallen. U heeft op onze nieuwe scootmobielen namelijk 3 jaar garantie en op de accu van een nieuwe scootmobiel 6 maanden.

Heeft u ook een vraag over uw scootmobiel die u graag beantwoordt ziet? Wilt u meer weten over onze service- en onderhoudscontract voor uw scootmobiel? Neem dan gratis telefonisch contact met ons op en bel 0800 2020, vul het Quingo contactformulier in of stel uw vraag op Facebook.

Chat openen
1
Chat met een medewerker
Scan de code
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?